Trainen van Executieve Vaardigheden

Executieve vaardigheden/functies zijn alle regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Met deze functies bepalen we het doel van ons gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we taken uit die daarvoor nodig zijn en controleren we het effect ervan. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen en beslissingen van de toekomst.

Waar kan de kindercoach jullie mee helpen?

Kinderen en jong volwassenen hebben vaak moeite om hun executieve vaardigheden te ontwikkelen, omdat hun brein nog niet uitgegroeid is. Tijdens dit leerproces kan een kindercoach (in samenwerking met de ouders/verzorgers) de kinderen handvatten bieden om deze vaardigheden en vermogens te laten groeien.

Door de gevolgde training van de kindercoach kan deze ondersteuning bieden binnen de volgende gebieden:

  • Reactie-inhibitie > het vermogen om na te denken voor je iets doet
  • Werkgeheugen > het vermogen om informatie in het geheugen vast te houden tijdens de uitvoering van complexe taken
  • Zelfregulatie van emotieregulatie > Het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren
  • Volgehouden aandacht > Het vermogen om de aandacht erbij te houden, ondanks afleidingen, vermoeidheid en verveling
  • Taakinitiatie > Het vermogen om zonder af te dwalen met projecten te beginnen, op tijd en op efficiënte wijze
  • Planning > De vaardigheid om een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. Beslissingen leren nemen wat prioriteit heeft.
  • Organiseren > Het vermogen om dingen volgens een bepaald systeem te ordenen
  • Timemanagement > Het vermogen om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen en hoe je aan tijdslimieten kunt houden
  • Doelgericht doorzettingsvermogen > Het vermogen om een doel te formuleren, dat te realiseren en daarbij niet afgeleid te worden.
  • Flexibiliteit > De vaardigheid om plannen te herzien als zich een belemmering of tegenslag voordoet, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden, dus het leren aanpassen in veranderende omstandigheden
  • Metacognitie > Het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien en om te bekijken hoe je een probleem aanpakt, dus zelfmonitoring en zelfevaluatie

Over Senzy

Visie & werkwijze
Mijn verhaal
Nog iets
En nog iets...

Methodes

Lerenlerentrainer
Kompasvinder
Schatgraver
Bewegend leren

Aanbod

Coaching op scholen
Gezinscoaching
Activiteiten
Begeleiding hoogsensitieve kinderen

Partners

Educto AdionaBeroepsorganisatie

Socials

Instagram  Facebook